Oldalak

2012. augusztus 15., szerda

Home made soap

Ebben a bejegyzésben néhány szóban szeretném elmesélni, hogyan is lehet otthon szappant készíteni.
Van ugye a régi, őseink módszere. Erről néhány bejegyzéssel ezelőtt már meséltem. Nagyanyáink idejében mindenféle állati eredetű zsiradékot, faggyút, hulladékot hasznosítottak ily módon. Elkeverték hamulúggal felfőzték, és ha volt annyi alapanyaguk egyszerre egy egész évre elegendő szappant készítettek. Ezzel mostak, fürödtek.
Aztán modern korunk vívmánya a NaOH, mely a hamulúgot hivatott helyettesíteni. És akkor itt kétfelé lehet választani az otthoni szappanfőzést. Vannak akik elvetik az állati eredetű alapanyagok, és ők csak növényi olajokat használnak. És vagyunk mi, akik szinte mindent felhasználunk szappankészítéskor. Persze más-más használati területen. Én ha mosószappant készítek, akkor annak alapanyaga disznózsír. Mosószappan az alapanyaga a mosógélemnek is. Illetve a fehérítős szappanom alapja is állati eredetű. A fürdéshez készült szappanok többségének fő alapanyaga az olívaolaj. Hiszen itt a bőr regenerálása, táplálása az elsődleges cél. De mivel a 100%-os olíva szappan nagyon lágy, könnyen olvadó szappan ezért általában keverni szoktam más lágy és kemény olajokkal. Eddig használtam pálmazsírt, kokuszolajat, szőlőmagolaja, napraforgó olajat, jojoba, avokádó, és ricinusolajat. Szoktam még növényi őrleményeket, (pl csalán, szőlőmag, uborkahéj stb.) És hát ne felejtsük el a mézet, és a jótékony méhviaszt sem, valamint a bőrtápláló shea-vajat, és kakaóvajat se!
Kétféle eljárást különböztetünk meg. Van az úgynevezett hideg (cold process). Ebben az esetben az olajakat, a feloldott lúgot maximálisan 35-45 celsius fokig melegítjük, elegyítjük, illatosítjuk. Ezután formákba tesszük, bebugyoláljuk, és minimum 24órán át békén hagyjuk. Na ez a legnehezebb része. Hiszen az emberi kíváncsiság az nagy úr! De ki kell bírni! Higgyétek el idő kell a kémiának! Az elkészült szappannak 4-6 hét érési idő kell használat előtt!! Sőt akár több idő is.
A másik eljárás a meleg (hot process) . Egész addig megegyezik a történet a hideg eljárással, míg az alapanyagokat elegyítjük, de még mielőtt belekerülnek az illók, és extra kényeztetést adó Super Fat olajak, az egész masszát fel kell melegíteni 80 celsius fokig, és egészen addig ezen a hőmérsékleten tartjuk, míg az elszappanodás végbemegy. Itt kerül bele az illóolaj, és kerül formába. Ennek a szappannak nem kell több hét érési idő. Van aki szerint szinte már másnap használható, én azért szoktam legalább 1-2 hét türelmi időt adni nekik is. 
Rengeteg magyar és angol nyelvű videó található a neten. Érdemes nézelődni, mások tapasztalataiból tanulni.

2 megjegyzés:

  1. Kedves Szilvia! Ámulva olvastam ezt a szappanos dolgot. Ugyan lehet kapni isteni házi szappanokat, amiket ott helyben szeletelnek, de méreg drága, és nem szoktam venni. De, helyette illatanyag nélküli zabtusfürdőt használok, amibe magam teszek pár csepp levendula olajat. Isteni.

    VálaszTörlés
  2. Szia Lily!
    Köszöntelek nálam! :-)
    Zabtusfürdőről még nem is hallottam! Zabtejes szappant már láttam, de még nem készítettem. Kár, hogy nem a szomszédban laksz, szívesen adnék kipróbálni, - egyenlőre még ingyen osztogatom Őket, hogy mit szólnak hozzá a barátaim.
    Gyere máskor is!

    VálaszTörlés